Maksumuudatused 2025–2026
Riigikogu on teinud usinalt tööd, et tuua meieni palju maksumuudatusi. Need puudutavad nii käibemaksu, tulumaksu, mootorsõidukimaksu kui ka uusi makse nagu julgeolekumaks. Lisaks on muudatusi maamaksus, aktsiisides ja mitmetes maksusoodustustes. Järgnevalt vaatamegi, mis muutub ja kuidas need muudatused mõjutavad ettevõtjaid, eraisikuid ning organisatsioone.
2025 maksumäärad:
- Ettevõtte tulumaks 22% (22/78)
- Füüsilise isiku tulumaks 22%
- Maksuvaba tulu kuni 654 € kuus ja kuni 7848 € kalendriaastas, sõltuvalt inimese aastasest brutotulust
- Maksuvaba tulu pensionieas kuni 776 € kuus ja kuni 9312 € kalendriaastas
- Sotsiaalkindlustusmaksed:
- Tööandja kohustus: 33,8% (33% sotsiaalmaks ja 0,8% töötuskindlustusmakse)
- Töötaja kohustus (kinnipeetavad maksed): 1,6% töötuskindlustusmakse ja 2% või 4% või 6% kogumispensioni makse.
- Käibemaksu standardmäär 22%, kuni 30. juuni 2025 ja 24% alates 1. juulist 2025, vähendatud määrad 13% ja 9%
- Käibemaksukohustuslaseks registreerimise piirmäär 40 000 €
Miinimumpalk 886 € kuus, 5,31 € tunnis
- Alampalga tõus 2025: palgaarvestus ja maksud:
Eestis tõuseb alampalk 2025. aastal 66 euro võrra, ulatudes 886 euroni kuus täistööajaga töötamise korral. See tähendab 8% kasvu võrreldes 2024. aastaga, mil alampalk oli 820 eurot.
Tunnitasu alammäär tõuseb 2025. aastal 4,86 eurolt 5,31 euroni. Siinkohal toongi näite kus on võrreldud maksude aspektist 2024 vs 2025 alampalk:
- aasta alampalk (886 €)
Töötaja maksud ja netopalk (arvestatud tulumaksuvaba miinimumiga ja 2% kogumispensioniga):
- Brutopalk: 886 €
- Tulumaks: (886 € – 654 € -14,18€ – 17,72€) × 22% = 44,02 €
- Töötaja töötuskindlustusmakse: 886 € × 1,6% = 14,18 €
- Kogumispension (II sammas): 886 € × 2% = 17,72 €
- Netopalk: 886 € – 44,02 € – 14,18 € – 17,72 € = 810,08 €
Tööandja maksud ja kogukulu:
- Sotsiaalmaks: 886 € × 33% = 292,38 €
- Tööandja töötuskindlustusmakse: 886 € × 0,8% = 7,09 €
- Tööandja kogukulu: 886 € + 292,38 € + 7,09 € = 1185,47 €
- aasta alampalk (820 €)
Töötaja maksud ja netopalk (arvestatud tulumaksuvaba miinimumiga ja 2% kogumispensioniga):
- Brutopalk: 820 €
- Tulumaks: (820 € – 654 € – 13,12€ – 16,40€) × 20% = 27,30 €
- Töötaja töötuskindlustusmakse: 820 € × 1,6% = 13,12 €
- Kogumispension (II sammas): 820 € × 2% = 16,40 €
- Netopalk: 820 € – 27,30 € – 13,12 € – 16,40 € = 763,18 €
Tööandja maksud ja kogukulu:
- Sotsiaalmaks: 820 € × 33% = 270,60 €
- Tööandja töötuskindlustusmakse: 820 € × 0,8% = 6,56 €
- Tööandja kogukulu: 820 € + 270,60 € + 6,56 € = 1097,16 €
Võrdlusest saab välja tuua, et 2025. aastal töötaja netopalk suureneb 46,90 euro võrra ja tööandja kogukulu suureneb 88,31 eurot.
- Tulumaksu muudatused
Ettevõtte tulumaks
Alates 1. jaanuarist 2025 tõuseb ettevõtte tulumaksu määr 20%-lt 22-le brutoväljamaksetelt, st 22/78 netoväljamakselt (28,21%).
- Eestis rakendatakse kassapõhist arvestust ja kasum maksustatakse väljamakse tegemise ajal kehtiva määraga – näiteks 2023. aastal teenitud kasum, mis makstakse välja jaanuaris 2025, maksustatakse 22% määraga.
Dividendide maksustamine
Alates 1. jaanuarist 2025 kaotatakse madalam dividendide maksumäär 14/86, see tähendab, et jääb ainult tavapärane maksustamine uue 22/78 määraga.
Kui ettevõttel on välja maksmata madalama maksumääraga saadud dividende, jätkub 7% kinnipidamine seni, kuni need on välja makstud. Tähtajalist piirangut 7% kinnipidamisele ei ole kehtestatud.
Erisoodustuse maksud
Kuna tulumaksu määr tõuseb, muutub ka erisoodustuste, näiteks sõiduautode, maksude arvestamise alussumma. See mõjutab ettevõtteid, kes pakuvad oma töötajatele sõidukite kasutamist ka erasõitudeks (sõidukite kasutamine ilma sõidupäevikuta) ja muid soodustusi.
Alates 1. jaanuarist 2025 lisatakse maksuvabade töötajate terviseedendamise kulude nimekirja massaaž, hambaravi, toitumisnõustamise teenused ja psühholoogiline ravi.
Lisaks suurenevad maksuvabastuse piirmäärad järgmiste (töötajatega seotud) kulude puhul:
Kululiik | Kuni 31.12.2024 | Alates 01.01.2025 |
Päevaraha välislähetusel (esimesed 15 päeva) *Nõutav 22 eur/päev | Kuni 50 eur /päev | Kuni 75 eur /päev |
Päevaraha välislähetusel (järgnevad päevad) *Nõutav 22 eur/päev | Kuni 32 eur/päev | Kuni 40 eur/päev |
Hüvitis isikliku sõiduauto kasutamise eest tööülesannete täitmisel | Kuni 0,30 € kilomeetri kohta ja kuni 335 eurot/kuus | Kuni 0,50 € kilomeetri kohta ja kuni 550 eurot/kuus |
Toitlustuskulud laeva-/lennumeeskonnale reisi ajal | Kuni 10 € päevas inimese kohta | Kuni 20 € päevas inimese kohta |
Töötaja majutuskulud Tallinnas või Tartus | Kuni 200 € töötaja kohta kuus | Kuni 500 € töötaja kotha kuus |
Töötaja majutuskulud muudel juhtudel | Kuni 100 € töötaja kohta kuus | Kuni 250 € töötaja kohta kuus |
Töötaja tervise edendamise kulud | 100 € töötaja kohta kvartalis | 400 € töötaja kohta aastas (kvartaalseid piiranguid enam ei ole) |
Vastuvõtukulud | Kuni 32 € kuus + 2% sotsiaalmaks | Kuni 50 € kuus + 2% sotsiaalmaks |
Reklaami eesmärgil tasuta antavad kaubad, teenused | Kuni 10 € (ilma käibemaksuta) | Kuni 21 € (ilma käibemaksuta) |
Kingitused noortelaagrites ja spordiüritustel osalejatele | Kuni 32 € osaleja kohta | Kuni 85 € osaleja kohta |
Füüsilise isiku tulumaks ja maksuvaba tulu
Alates 1. jaanuarist 2025 tõuseb füüsilise isiku tulumaksu määr 20%-lt 22%-le.
- Uus määr kehtib alates 1. jaanuarist 2025 saadud tuludele – näiteks detsembris 2024 tehtud töö eest saadud palk maksustatakse uue määraga kui maksekuupäev on 2025. aastal.
Alates 1. jaanuarist 2025 saavad residentidest eraisikud suurendada kohustusliku kogumispensioni maksemäära 2%-lt kas 4%-le või 6%-le.
- Valitud maksemäär kehtib vähemalt ühe kalendriaasta.
- Taotlust maksemäära muutmiseks saab esitada igal ajal aasta jooksul, kuid uus määr hakkab kehtima alates järgmise aasta 1. jaanuarist, kui taotlus esitatakse enne 30. novembrit. Detsembris esitatud taotluste puhul hakkab uus määr kehtima ülejärgmisest aastast – näiteks detsembris 2024 esitatud taotlus hakkab kehtima alates jaanuarist 2026.
- Selleks, et uus määr hakkaks kehtima alates 1. jaanuarist 2025, tuli taotlus esitada hiljemalt 30. novembriks 2024.
Mahaarvamiste muutused
2024. aasta tuludeklaratsioonil kaob mahaarvamise õigus:
- alates teisest lapsest,
- maksuvaba tulu abikaasa eest,
- kodulaenu intressid.
Maksuküüru kaotamise edasilükkamine
Eestis kehtiv “maksuküür” ehk maksuvaba tulu vähenemine kõrgema sissetuleku korral ei kao 2025. aastal, kuigi algselt oli see kavandatud. See tähendab, et fikseeritud maksuvaba tulu 700 € kuus ehk 8400 € aastas lükkub edasi aastasse 2026.
2024–2025. aastal kehtib järgmine süsteem: maksuvaba tulu sõltub inimese sissetulekust:
Kogutulu (eur) | Maksuvaba tulu (eur) |
0–654 € | Maksimaalne maksuvaba tulu: 654 € |
1 200–2 100 € | Maksuvaba tulu väheneb järk-järgult. |
Üle 2 100 € | Maksuvaba tulu puudub (kogu tulu maksustatakse). |
- aastal jääb maksuvaba tulu maksimaalseks piirmääraks 654 € kuus (ehk 7 848 € aastas), mis kehtib ainult madalama sissetulekuga isikutele.
Sotsiaalmaks ja kohustuslik kogumispension
Sotsiaalmaksu kuumäär
- aasta sotsiaalmaksu alammäära arvutamise alussumma on 820 eurot, mille pealt arvestatav maks on 270,60 eurot (33%). 2024. aastal oli sotsiaalmaksu alammäär 239,25 eurot.
II samba pensionimaksed
II samba maksumäärad on järgmised: 2%, 4% või 6%.
Oluline on kontrollida maksumäärasid jaanuarikuu väljamaksete puhul.
- Käibemaksu muudatused
Majutuse ja hommikusöögi käibemaks:
Alates 1. jaanuarist 2025 tõuseb majutusteenuste (hotellid ja lühiajaline rent) või majutusteenuse koos hommikusöögiga vähendatud käibemaksumäär 9%-lt 13%-le. See muudatus mõjutab eelkõige turismisektorit, tuues kaasa kulude tõusu peamiselt eratarbijatele, kuid võib puudutada ka teisi ettevõtjaid (mitte käibemaksukohustuslasi).
Ajakirjandusväljaannete käibemaks:
Alates 1. jaanuarist 2025 tõuseb nii füüsilisel kandjal kui ka elektroonilisel kujul perioodikaväljaannete käibemaksumäär 5%-lt 9%-le. Erand on väljaanded, mis sisaldavad peamiselt reklaami või erakuulutusi või peamiselt erootilist või pornograafilist sisu või video- või muusikasisu, neile jääb kehtima 22% käibemaksumäär (alates 1. juulist 2025 planeeritavalt 24%).
Käibemaksumäär 9% kehtib ka raamatute (köidetud mitteperioodiline väljaanne) ja õppekirjanduste puhul, nii füüsilisel kandjal kui ka elektrooniline, välja arvatud käibemaksuseaduse § 16 lõike 1 punktis 6 nimetatud õppevahend, mille alus-, põhi-, kutse-, kesk- või kõrghariduskoolituse osutaja võõrandab teenuse saajale.
Käibemaks:
Alates 01. Juulist 2025 kuni 31 . detsember 2028 tõuseb käibemaksumäär praeguselt 22%-lt 24%-le. (Lisandub julgeolekumaks, mis tõstab käibemaksu 24%-ni).
- 2024. aastal kehtestatud üleminekumeede pikaajaliste lepingute osas lõppeb 1. juulist 2025, mis oli algselt kavandatud kehtima kuni 31. detsembrini 2025.
- Alates 1. juulist 2025 ei ole maksukohustuslastel enam õigust rakendada 20% käibemaksumäära pikaajaliste lepingute puhul, mis on sõlmitud enne 1. maid 2023, kui lepingus on sätestatud, et kohaldatav käibemaksumäär on 20% ja lepingus ei ole ette nähtud hinna muutmist käibemaksumäära muutumise tõttu.
Kassapõhine käibemaksuarvestus:
Ettevõtjad, kes kasutavad kassapõhist käibemaksuarvestust, saavad üleminekusätete kohaselt veel kuni 31. detsembrini 2026 maksta majutusteenuste (kaasa arvatud hommikusöök) ja ajakirjandusväljaannete käibelt käibemaksu madalama määraga (9% ja 5%), kui teenused on osutatud enne 2025. aasta 1. jaanuari ja arve on väljastatud vastavalt sellele.
Kinnisvara võõrandamine (“Uue hoone” määratluse muudatus):
Alates 1. jaanuarist 2025 jõustub Eestis käibemaksuseaduses oluline muudatus, mis puudutab uute hoonete määratlust.
Seni oli käibemaksuga maksustatav ainult uute ehitiste esmane müük, kusjuures „uus ehitis“ tähendas ehitist, mis polnud veel kasutusele võetud ehk praegu (2024) kohaldatakse käibemaksu kinnisvara müügile enne esmast kasutuselevõttu, pärast mida on kinnisvara võõrandamine käibemaksuvaba.
Alates 01.01.2025 loetakse „uueks ehitiseks“ ka ehitis, mis müüakse esmakordselt ühe aasta jooksul pärast esmast kasutuselevõttu või olulisele parendamisele järgnevat taaskasutuselevõttu.
Ettevõtted, kes tegelevad kinnisvaraga, peavad olema valmis arvestama, et kõik vähem kui ühe aasta vanused hooned, mille müük toimub pärast 1. jaanuari 2025, on käibemaksuga maksustatavad.
Selgitan lähemalt:
Oluline parendamine tähendab ehitise renoveerimist või ümberehitamist sellisel määral, et ehitis on oluliselt muutunud (paranenud tehniline seisukord, suurenenud väärtus). Kui selline „oluliselt parendatud“ ehitis müüakse ühe aasta jooksul pärast taaskasutusele võtmist, on tegemist maksustatava käibega.
Esmane kasutuselevõtt – hetk, mil ehitis muutub kasutatavaks, näiteks väljastatakse kasutusluba.
Näide: Ehitise renoveerimine lõpetati 01.03.2024 ja võeti kasutusele samal päeval. Kui see ehitis müüakse enne 01.03.2025, on tegu maksustatava käibega.
Väikeettevõtete erikord:
Väikeettevõtjate erikord on Euroopa Liidu liikmesriikides kehtiv kord, mille eesmärk on lihtsustada väikeste ettevõtete käibemaksuarvestust ja vähendada nende halduskoormust. See kehtib väikeettevõtjatele, kes tegutsevad mitmes liikmesriigis.
Alates 1. jaanuarist 2025 hakkab kehtima väikeettevõtete erikord, mis võimaldab Eestis asutatud maksukohustuslastel tegutseda teistes liikmesriikides ilma seal käibemaksukohustuslaseks registreerimata. Selleks tuleb jälgida, et:
- Ettevõtte kogukäive Euroopa Liidus ei ületa 100 000 eurot aastas. NB! Eesti siseriiklik käive arvestatakse EL-i piirmäära sisse.
- Konkreetse liikmesriigi käive ei tohi ületada selles riigis kehtivat käibemaksukohustuslase piirmäära.
Selle rakendamiseks:
- Ettevõtja peab esitama Maksu- ja Tolliametile (MTA) eelteate soovi kohta kasutada erikorda.
- Erikorda rakendavale ettevõtjale antakse registreerimisnumber järelliitena “EX”.
- Ettevõtja esitab kvartaalset aruannet MTA-le, kus deklareeritakse käive liikmesriikide lõikes.
Olulised piirangud:
- Kui ettevõtte käive mõnes liikmesriigis ületab kohalikku piirmäära, ei saa erikorda selles riigis kasutada järgneva kahe aasta jooksul.
- Kui ettevõtte kogukäive üle Euroopa Liidu piirmäära (100 000 eurot), tuleb käibemaksuarvestus viia tagasi tavakorra alusel.
Sisendkäibemaksu piirangud:
- Erikorra kasutajad ei saa maha arvata sisendkäibemaksu kaupade ja teenuste eest, mida kasutatakse erikorra käibe tarbeks. Samuti ei tekita sellised ostud kohustust registreeruda piiratud käibemaksukohustuslaseks.
- Kui soovitakse sisendkäibemaks maha arvata, tuleb ettevõte registreerida käibemaksukohustuslasena selles liikmesriigis, kus kaupade või teenuste soetamine toimub.
- Erikorra alusel registreeritud isikult saadud ostud ei tekita saajale pöördkäibemaksu kohustust.
Näited erikorra rakendamisest:
- Eesti ettevõtte käive Eestis on 60 000 eurot ja teises EL liikmesriigis 20 000 eurot. Kokku 80 000 eurot, alla 100 000 euro piirmäära. Erikorda saab kasutada, kui kohalik piirmäär ei ole ületatud.
- Eesti ettevõtte käive Eestis on 20 000 eurot, teises EL riigis 10 000 eurot ja kolmandas riigis 10 000 eurot. Kokku 40 000 eurot, alla 100 000 euro piiri. Erikorda saab kasutada kõigis riikides, kus kohalikku piirmäära ei ületa.
Käibemaksukohuslaseks registreerimise tingimused:
Alates 1. jaanuarist 2025 võrdsustatakse käibemaksukohustuslaseks registreerimise tingimused nii residentidele kui mitteresidentidele.
- Sellega seoses arvestatakse alates 1. jaanuarist 2025 maksustatava käibe piirmäära hulka ka kindlustus- ja finantsteenuseid (mitte juhuslikku laadi).
Piirmäära arvestus alates 01.01.2025:
Alates 01.01.2025 loetakse 40 000 euro suuruse käibemaksukohustuslaseks registreerimise piirmäära sisse:
- kaupade ja teenuste maksustatav, sealhulgas nullprotsendise määraga maksustatav käive, välja arvatud põhivara võõrandamine;
- kinnisasjatehingute käive, välja arvatud põhivara võõrandamine ja juhuslikud tehingud;
- kindlustusteenuste ja finantsteenuste käive, välja arvatud juhuslikud teenused.
Piirmäära sisse loetakse vaid käive, mille tekkimise koht on Eestis.
Kui isiku kogu käive on kas maksuvaba või 0% käibemaksuga maksustatav (ja see ei sisalda kauba ühendusesisest käivet), siis sõltumata käibe suurusest registreerimiskohustust ei teki.
Piirmäära hulka arvestatavate finantsteenuse hulka arvestatakse käibemaksuseaduse §16 lõikes 21 nimetatud teenused:
- hoiustamistehingud avalikkuselt hoiuste ja muude tagasimakstavate rahaliste vahendite kaasamiseks;
- laenutehingud, sealhulgas tarbijakrediit, hüpoteeklaenud ja muud äritehingute finantseerimise tehingud;
- liisingutehingud;
- makseteenused makseasutuste ja e-raha asutuste seaduse tähenduses, välja arvatud tehingud meenemüntidega Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) nr 651/2012 euromüntide emiteerimise kohta (ELT L 201, 27.07.2012, lk-d 135–137) tähenduses või ühenduseväliste riikide meenemüntidega, mis ei ole investeeringukuld;
- mittesularahaliste maksevahendite, näiteks elektrooniliste maksevahendite, e-raha, reisitšekkide ja vekslite väljastamine ja haldamine;
- tagatis- ja garantiitehingud ning muud isikule tulevikus siduvaid kohustusi tekitavad tehingud;
- tehingud nii oma kui ka klientide arvel väärtpaberituru seaduse § 2 lõike 1 punktides 1-7 sätestatud kaubeldavate väärtpaberite ja välisvaluutaga ning muud rahaturutehingud, sealhulgas tehingud tšekkide, vekslite, hoiusesertifikaatide ja muude selletaoliste instrumentidega;
- punktis 7 nimetatud väärtpaberite emiteerimise ja müügiga seotud tehingud ja toimingud;
- rahamaakleri tegevus;
- punktides 1–9 nimetatud teenustega seotud läbirääkimisteenus;
- investeerimisfondide seaduses sätestatud investeerimisfondi ja muu finantsjärelevalve alla kuuluva Euroopa Majanduspiirkonna lepinguriigi investeerimisfondi valitsemine, sealhulgas fondivalitseja ülesannete edasiandmise korral fondi valitsemisega seonduvate teenuste osutamine fondile.
Muud maksuvabad teenused, näiteks tervishoiu- või haridusteenus, jäävad ka alates 01.01.2025 piirmäära arvestusest välja.
Lisaks ei arvestata piirmäära hulka põhivara müüki ega kinnisasja-, finants- ja kindlustustehinguid juhusliku tehinguna. Juhuslikkust ei saa hinnata pelgalt sageduse, summa suuruse ega osakaalu järgi. Tehing on üldjuhul juhuslik, kui ettevõte on investeerinud oma vabad vahendid, andnud laenu vms, kuid ettevõte on loodud mingi muu tegevuse jaoks.
Rahandusministeerium on juhuslikku tehingut selgitanud nii:
„Juhusliku tehinguga on tegemist siis, kui vastavad tehingud ei ole seotud maksukohustuslase põhitegevusega, tema igapäevase ettevõtlusega. Näiteks juhusliku võõrandamisega on tegemist juhul, kui väärtpabereid võõrandab ettevõte, kes oli need soetanud investeeringu eesmärgil, kuid ei tegele põhitegevusena väärtpaberitehingutega, või kui laenu annab ettevõte, kelle tegevuseks ei ole laenude andmine jne. Juhusliku tehingu määratlemisel arvestatakse ka seda, kas ja kui palju sisendit antud tehingu jaoks kasutatakse.”
Näide 1:
Eesti äriühingul tekib aasta jooksul käive vaid eluruumi üürile andmisest summas 42 000 eurot. Kuna tekib vaid maksuvaba käive, siis ei ole ka alates 2025. aastast kohustust käibemaksukohustuslasena registreerida.
Näide 2:
Eesti äriühingul on alates kalendriaasta algusest põhitegevusena maksuvaba käive eluruumi üürile andmisest 38 000 eurot ja lisaks sellele maksustatav käive koolitusteenuse pakkumisest 2500 eurot.
Ettevõttel on nii maksustatav käive kui ka maksuvaba kinnisasjaga seotud käive (mis ei ole juhuslik tehing) ning alates päevast, millal kalendriaasta käive kokku ületab 40 000 eurot, tekib kohustus registreerida käibemaksukohustuslaseks. Samuti tuleb sisendkäibemaksu mahaarvamisel hakata arvestama proportsiooni.
Näide 3
Ettevõte tegeleb mänguasjade valmistamisega. Käive kalendriaastas on 38 000 eurot. Ettevõttel tekib vaba rahasumma, mille ta annab ühekordselt laenuks ja teenib intresse 3000 eurot. Järgmisel aastal kavatseb ettevõte tagasi saadud laenu koos intressidega investeerida mänguasjavabriku arendamisesse.
Sellisel juhul võib finantstehingu lugeda juhuslikuks ja kuigi koos intressidest tekkiva maksuvaba käibega 40 000 piirmäär ületati, registreerimiskohustust ei teki.
Näide 4
Ettevõtte tegevusala on väärtpaberite ost ja müük. Maksuvaba käive aktsiate müügist on 300 000 eurot ja maksustatav käive konsultatsiooniteenusest 1000 eurot.
Alates 01.01.2025 on kohustus registreerida käibemaksukohustuslaseks piirmäära 40 000 täitumisel. Kui ettevõttel alates kalendriaasta algusest on vaid maksuvaba käive, tekib registreerimiskohustus päevast, millal tekib maksustatav käive.
Näide 5
Ettevõte osutab maksuvaba tervishoiuteenust summas 500 000 eurot, lisaks müüb koolitusteenust summas 2000 eurot.
Ka aastal 2025 ei teki käibemaksukohustuslaseks registreerimise kohustust, kuna tervishoiuteenus kuulub sotsiaalset laadi maksuvabastuse hulka, mida piirmäära hulka ei arvata.
Käibemaksuvaba:
Alates 1. jaanuarist 2025 vabastatakse käibemaksust vaimse tervise teenused, mida osutatakse sotsiaalhoolekande seaduses sätestatud tingimustel.
Käibemaksukohuslase registrist kustutamise tingimuste muutmine:
Kui varasemalt oli võimalus igal kalendriaastal 40 000 piirmäära täitumisel registreerida ennast käibemaksukohuslaseks ja uue aasta saabudes kohe esitada avaldus käibemaksukohuslasest eemaldamise kohta, siis nüüd muudeti ka seda ja enam see nii lihtne ei ole.
Alates 1. jaanuarist 2025 registrist ei kustutata/võeta maha kui käive on ületanud jooksval ja eelneval kalendriaastal KMS § 19 lõikes 1 sätestatud piirmäära 40 000 eurot. See tähendab et kuni tingimuste täitmiseni ei kustutata maksukohuslasena registrist ja tuleb jätkata tegevust.
Muudatus põhivara sisendkäibemaksu mahaarvamise põhimõttes:
Praegu arvatakse põhivara sisendkäibemaks maha hinnangulise proportsiooni alusel, kuidas vara kasutatakse maksustatava käibe eesmärgiks. Sisendkäibemaksu korrigeeritakse järk-järgult iga kalendriaasta lõpus vara tegeliku kasutuse alusel.
Uute reeglite kohaselt (alates 01 jaanuar 2025) kui põhivara tegelik kasutus erineb esialgsest hinnangust, korrigeeritakse sisendkäibemaks kogu ulatuses maksustamisperioodil, mil vara esmakordselt kasutusele võetakse.
See tähendab:
- Põhivara soetamisel tuleb esialgne otsus langetada hoolikalt, sest ümberhindamise võimalused muutuvad piiratumaks.
- Kui vara kasutatakse alguses maksuvaba tegevuse jaoks, ei saa sisendkäibemaksu maha arvata isegi juhul, kui hiljem hakatakse seda vara maksustatava käibe tarbeks kasutama
- Julgeolekumaks
Julgeolekumaks on uus ajutine maksuliik ning see kehtestati riigi kaitsevõime rahastamiseks. Eesmärk on muidugi hajutada koormust laiemalt kogu majandusele, et tagada kaitsekulutuste jätkusuutlik rahastamine.
Julgeolekumaks 2% kehtestatakse nii maksustatavale käibele kui ka ettevõtte kasumile ja füüsilise isiku brutotulule.
2% lisatakse käibemaksule alates 01.juuli.2025
Alates 1. juulist 2025 kuni 31. detsembrini 2028 tõuseb käibemaksumäär 22%-lt 24%-le. 2024. aastal kehtestatud üleminekumeede pikaajaliste lepingute osas lõppeb 1. juulist 2025, mis oli algselt kavandatud kehtima kuni 31. detsembrini 2025.
Alates 1. juulist 2025 ei ole maksukohustuslastel enam õigust rakendada 20% käibemaksumäära pikaajaliste lepingute puhul, mis on sõlmitud enne 1. maid 2023, kui lepingus on sätestatud, et kohaldatav käibemaksumäär on 20% ja lepingus ei ole ette nähtud hinna muutmist käibemaksumäära muutumise tõttu.
2% ettevõtete kasumist alates 01. Jaanuar 2026
Ettevõtte tulumaks rakendub ettevõtete kasumile (alates 1. jaanuarist 2026 kuni 31. detsembrini 2028, 2%), mis on maksustatav kasum peale kulude mahaarvamist. Kohaldatakse kõikidele äriühingutele, kellel on maksustatav kasum. Maksustatav kasum määratakse raamatupidamise aastaaruandes kajastatud kasumi alusel. Kahjumi korral maksukohustust ei teki. Varasematest perioodidest pärit kahjumeid ei ole võimalik edasi kanda.
NB! Erinevalt traditsioonilistest ettevõtte tulumaksusüsteemidest kaasatakse julgeolekumaksu maksubaasi ka realiseerimata kasumid kuna see on kajastatud raamatupidamise kasumina.
Vältimaks topeltmaksustamist jäetakse maksubaasist välja: dividendid, mis on makstud juba julgeolekumaksuga maksustatud kasumist või on maksustatud juba välisriigis (dividendi saajal on vähemalt 10% osalus dividendi makstavas ettevõttes). Residendist äriühingu välisriigis püsiva tegevuskoha kaudu teenitud kasum.
Maksustamisperiood ja aruandlus: maksustamisperiood vastab ettevõtte majandusaastale. Maksu- ja Tolliametile tuleb esitada deklaratsioon majandusaastal teenitud maksustatava kasumi kohta hiljemalt järgmise majandusaasta 9. kuu 10. kuupäevaks. Maks tasutakse samaks kuupäevaks.
Avansilised maksed: maksukohustuslased peavad tegema avansilisi makseid iga kvartali viimase kuu 10. päevaks.
Antud muudatus nõuab ettevõtetelt tähelepanu raamatupidamisarvestusele ning täpset maksude planeerimist.
Näide:
Kui ettevõtte maksustatav kasum on 50 000 eurot aastas: 2% maks: 50 000 x 0,02 = 1000 eurot aastas.
Põhjalikuma ülevaate täienduste kohta, mis tehti julgeolekumaksu seaduses leiate siit!
2% füüsilise isiku brutotulult alates 01. Jaanuar 2026
Alates 1. jaanuarist 2026 kuni 31. detsembrini 2028 kehtestatakse 2% julgeolekumaks residendist eraisikute brutotulule, mis on maksustatav füüsilise isiku tulumaksuga (näiteks töötasu, ettevõtlustulu, vara müügist saadud tulu, renditulu, dividendid, pension jne).
- Julgeolekumaksuga maksustatakse brutotulu. See tähendab, et füüsilise isiku tulumaksust lubatud mahaarvamisi, nagu maksuvaba tulu, koolituskulud, annetused või kolmanda samba pensionifondi sissemaksed, ei arvestata julgeolekumaksu puhul.
- Maks rakendub ka välismaalt saadud tulule, näiteks töötasu, ettevõtlustulu, dividendid jne.
Maksu ei rakendata residendist ettevõtetelt saadud dividendidele, mis on juba maksustatud julgeolekumaksuga. - Äriühingutel on kohustus kinni pidada julgeolekumaksu eraisikutele ja mitteresidentidele tehtavatelt väljamaksetelt. Julgeolekumaks peetakse kinni paralleelselt tulumaksuga ning deklareeritakse ja tasutakse maksustamisperioodile järgneva kuu 10. kuupäevaks.
- Õigus kohaldada julgeolekumaksu mitteresidentide tulule on piiratud topeltmaksustamise vältimise lepingutega ning maksustamisele kuulub ainult tulu, mille maksustamist leping Eestis lubab.
- Mootorsõiduki maks:
Kõige kõmulisem maks on muidugi uus iga-aastane mootorsõidukimaks, mis hakkab kehtima alates 1. jaanuarist 2025 ja on määratud liiklusregistris registreeritud mootorsõidukitele.
Mootorsõidukimaks ehk automaks on maks, mis rakendub sõiduautodele ja teistele mootorsõidukitele ( nagu kaubikud; mootorrattad ja mopeedid; maastikusõidukid; ratastel traktorid), vastavalt nende tehnilistele omadustele ja vanusele. See maks on osa riigi strateegiast, mille eesmärgiks on vähendada keskkonnamõjusid, suurendada maksutulusid ja suunata inimesi keskkonnasõbralikemate valikute poole.
Mootorsõidukimaksu (sõidukid M1, M1G, N1, N1G, L3e, L4e, L5e, L6e, L7e, MS2, T1b, T3, T5) maksab omanik või vastutav kasutaja.
Maks koosneb kahest peamisest komponendist: aastamaks ja registreerimistasu:
Aastamaks:
Aastamaks on perioodiline maks, mida tuleb tasuda igal aastal ning see arvutatakse kolme põhilise näitaja alusel: CO₂ heitkogus (v.a täiselektriliste sõidukid), sõiduki mass ja vanus.
Registreerimistasu:
Registreerimistasu on ühekordne tasu, mida tuleb maksta sõiduki esmaregistreerimisel või omanikuvahetuse korral. (Registreerimistasu ei kohaldata liisingufirmalt ostetud sõidukite puhul, kui liisinguvõtja saab omanikuks, ega pärandatud sõidukite registreerimisel. Registreerimistasu rakendub järgmisele müügitehingule ja omanikumuutusele).
See maks sõltub samuti sõiduki CO₂ heitkogusest, massist ja vanusest.
- Esmaregistreerimine: Kui ostetakse uus sõiduk või imporditakse see välismaalt, tuleb tasuda registreerimistasu.
- Omanikuvahetus: Kui sõiduk vahetab omanikku, tuleb uuel omanikul maksta tasu koos auto registrisse kandmisega (v.a juhul kui registreerimistasu on juba tasutud).
Maksuteade ja maksustamisperiood:
Maksuteade väljastatakse maksumaksjale 15. veebruariks liiklusregistris juba registreeritud sõidukite kohta. Esmakordselt registreeritud sõidukite puhul väljastatakse maksuteade 15 tööpäeva jooksul pärast registreerimist.
Maksustamisperiood on kalendriaasta ja maks tasutakse kahes osas: pool 15. Juuniks (50%) ja pool 15. Detsembriks (50%). Aastamaksu kogub Maksu- ja Tolliamet.
Mootorsõidukimaksu kalkulaator
Maksu- ja Tolliamet välja töötanud mootorsõidukimaksu kalkulaatori, mis on saadaval siin: https://avalik.emta.ee/mootorsoidukimaks/calc
Maksuvabastused
Mootorsõiduki aastamaksust on vabastatud rekkad ja traktorid, mille mass on üle 3500 kg.
- Aktsiisimaksu muudatused
Alates 1. jaanuarist 2025 tõuseb alkoholi, sigarettide, suitsetamistubaka ja tubakavedelike aktsiisimäär 5% ning uuesti 5% jaanuaris 2026. Lisaks tõuseb sigarite ja sigarillode minimaalne aktsiisimäär 5% ning uuesti 5% jaanuaris 2026.
Alates 1. jaanuarist 2026 tõuseb alkoholi ja tubakatoodete aktsiisimäär täiendavalt 5%.
Kuna 5% tõus on juba kavandatud alates 1. jaanuarist 2026, siis muudatustega tõuseb aktsiisimäär kokku 10% jaanuaris 2026.
Alkoholi ja tubakatoodete aktsiisimäär tõuseb 5% nii 2027. kui ka 2028. aastal.
Pliivaba bensiini ja teiste kütuste, mida maksustatakse samal määral kui pliivaba bensiini (peamiselt lennukikütus), aktsiisimäär tõuseb järgmise nelja aasta jooksul iga-aastaselt 5%, alates 1. juulist 2025 ja alates 1. maist 2026–2028.
Kokkuvõtvalt võiks öelda, et maksumuudatusi on palju ja need mõjutavad nii ettevõtjaid kui ka eraisikuid. Oluline on olla kursis kõigi muudatustega ja teha vastavad ettevalmistused. Kui vajate abi, siis pöörduge julgelt meie poole.